Megújult erdei kerékpárutak a Pilisben és a Visegrádi-hegységben

2014

A Pilisi Parkerdő Zrt. az elmúlt években 350 kilométer erdei kerékpárutat jelölt ki a Budai- és a Visegrádi-hegységben, illetve a Pilisben. Ez a Pilis Bike hálózat, melyet évente több tízezren használnak, és útvonalai az ország leglátogatottabb erdei kerékpárútjai közé tartoznak. Ebből a hálózatból a Pilisi Parkerdő az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ támogatásával 45 kilométert – a Pilis Bike közel tizenöt százalékát – újított fel 2022 nyarán és őszén. A több mint egymilliárd forintos, négy hónapig tartó beruházás eredménye biztonságosabb, kényelmesebben kerékpározható, bringásbarát úthálózat.

Ennek avatóját tartották tegnap a Pilis Bike hálózat leglátványosabb útvonalának egyik kezdőpontjánál, a Király-kúti kunyhónál, melyen Zambó Péter erdőkért és földügyekért felelős államtitkár, Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár, Erős Gábor, a térség országgyűlési képviselője, illetve Reinitz Gábor, a Pilisi Parkerdő Zrt. vezérigazgatója mellett részt vett Fetter Erik is, az országúti kerékpárosok férfi időfutamának országos bajnoka. Az átadó után az érdeklődők az ő vezetésével járhatták be a frissen felújított útszakaszok legszebb részét, a Király-kúti-nyereg–Pilismarót útvonalat. A bejárás Baráth Gergely, az Aktív- és Ökoturzstikai Fejlesztési Központ rajtjelére indult.

Megújuló úthálózat

A Pilisi Parkerdő Zrt. több mint egymilliárd forint hazai forrásból valósította meg a felújítást. A negyvenöt kilométernyi erdei kerékpárút nagy része új aszfalt-, illetve zúzottköves burkolatot kapott. A felújítás összesen több mint nyolcvanezer négyzetméternyi burkolatot érintett. A burkolat mellett számos helyen megoldódott a több helyen alámosott, és ezért megcsúszott útpálya vízelvezetése, az útalap és a földművek megerősítése. A bringás élményt javítja, hogy az útszakaszokon a társaság kerékpárosbarát sorompókat helyezett ki, melyeknél az áthaladáshoz nem szükséges leszállni a járműről.

Zambó Péter államtitkár avatóbeszédében elmondta: „Erdeink életében egy újfajta igényről van szó, az elmúlt két évtizedben robbanásszerűen megnőtt a két keréken érkező látogatók száma. Éppen ezért a gyalogos turistákat kiszolgáló infrastruktúra mellett égető szükség volt az erdők bejárhatóvá tételére kerékpárral is. Ez a munka a Pilisi Bike úthálózat megalkotásával már évekkel ezelőtt kezdetét vette a térségben, amivel a Pilisi Parkerdő országosan is példát mutatott.

Reintz Gábor, a Pilisi Parkerdő Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy „2016-ban a Pilis Bike létrehozása a Pilisi Parkerdő innovációja volt. Már akkor érzékeltük az igényt, láttuk, milyen sokan tekernek a területeinken, de mi egy új célcsoport számára szerettünk volna természetközeli kerékpározási lehetőséget biztosítani: azok számára, akik családdal, sokszor kisgyermekekkel szeretnének jó levegőn, nyugodtan, biztonságosan biciklizni.

Természetbarát beruházás

A beruházásnak különös jelentőséget ad, hogy szinte teljes egészében természetvédelmi, nemzeti parki, Natura 2000-, illetve helyi védettségű területet érintett. Éppen ezért fontos, hogy a munkálatok során fakivágásra nem került sor, és azok védett növények élőhelyét nem háborították. Az illetékes nemzeti park igazgatóság (a DINPI) természetvédelmi felügyelője a munkákat figyelemmel kísérte, a műszaki átadás-átvételek ellen kifogást nem emelt.

Termékeny partnerség

A beruházás a Pilisi Parkerdő Zrt. beruházásában, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ támogatásával valósult meg. A projekt 2021-ben indult, a fejlesztési szakasz 2022 tavaszáig tartott – ebben az időszakban lezajlott a tervezési és közbeszerzési szakasz, így az eredeti ütemezésnek megfelelően indulhatott a kivitelezés. Mindehhez a projektben részt vevő intézmények – többek között az AÖFK, az erdészeti hatóság, a tervező, a Pilisi Parkerdő – hatékony és konstruktív együttműködésére volt szükség. Így határidőre, 2022 novemberére megvalósult az utóbbi idők erdei kerékpáros és aktív turisztikai fejlesztéseinek egyik legnagyobb szabású, több mint egymilliárd forintos beruházása.

A közjóléti szolgáltatások biztosítása az erdőgazdaságok alapfeladatai közé tartozik, és ebben a Pilisi Parkerdő élen jár. A társaság gyakorlata példaértékű, és ez azért is különösen fontos, mert az ország legnépszerűbb aktívturisztikai célpontjai vannak a területén” – mondta beszédében Révész Máriusz államtitkár, kiemelve, hogy „az AÖFK a Parkerdő mellett áll, és folytatjuk a közös munkát, melynek következő fejlesztési eleme a belépési pontokra koncentrál majd.

Megújul a Parkerdő

Az erdei kerékpárút-felújítás egy nagyobb beruházássorozat része volt. Ennek keretében a társaság további három, összesen tizenhét kilométer útszakasz, felújítását tervezi, a megvalósult beruházáshoz hasonló műszaki tartalommal. Ezek a Pap-rét–Sztaravodai parkoló–Szentendre, az Apát-kúti parkoló és a Pap-rét, illetve a Pap-rét–Hegytető parkoló (Pilisszentlászló) szakaszok.

Az erdei kerékpárutakat érintő következő lépés az erdei infrastruktúra – parkolók, pihenők – megújítása és bővítése, kerékpárosbaráttá tétele lesz. Ezeken túl a Pilisi Parkerdő az elkövetkező két évben nagyszabású ökoturisztikai fejlesztést valósít meg Visegrád környékén. A Fellegpark elnevezésű projekt célja, hogy a Parkerdő kezelésében álló turisztikai kínálatot – így a Fellegvárat, a Bertényi Miklós Füvészkertet, a Nagyvillám Sípályát, a hamarosan megépülő Mogyoróhegyi Élményparkot, és természetesen az ezekhez kapcsolódó gyalogos és kerékpáros útvonalakat – egységes keretben kezelje.

Minderre azért van szükség, mert a Pilisi Parkerdő látogatottsága, turisztikai jelentősége hatalmas ütemben nőtt az elmúlt két évben. Tavaly már 32 millió látogatót regisztráltak a Pilisi Parkerdő mintegy 65 ezer hektárnyi erdőterületén. A Parkerdő mint felelős erdőgazdálkodó és fenntartó egyik legfontosabb feladata és küldetése, hogy biztosítsa a megfelelő infrastruktúrát, a természetkárosítástól mentes, biztonságos erdőlátogatás lehetőségét az ide látogatók számára.

Ezzel kapcsolatban Reinitz Gábor megjegyezte: „Erdészként és egy állami erdőgazdálkodó vállalat vezérigazgatójaként úgy érezhetném, hogy az alapfeladatunk – vagyis a fenntartható erdőgazdálkodás biztosítása – mellett mekkora plusz teher egy olyan területen turisztikai, ökoturisztikai fejlesztéseket kitalálni és megvalósítani, amelynek térségében hárommillió ember él és amelyet évente több mint harmincmillióan látogatnak. Mégsem ezt, hanem büszkeséget érzek, mert úgy gondolom, ezekkel az innovatív, kreatív megoldásokkal tudunk összhangban lenni a Pilisi Parkerdő alapszellemiségével, amelynek lényege az újító szerep vállalása.

Komoly turisztikai fejlesztések az elmúlt években

A Pilisi Parkerdő – küldetésével összhangban és rendszeres erdőgondozási tevékenységén túl – az elmúlt nyolc évben a következő beruházásokat hajtotta végre, hogy a Budapest környéki erdők a lehető legjobban és legtermészetesebben szolgálják az itt lakó több mint hárommillió ember és az ide látogató turisták kikapcsolódását.

2014

  • Kőhegyi Menedékház felújítása
  • Pilismaróti Miklós-deák-völgyi tavak felújítása
  • Hármashatár-hegyi Erdei Iskola kialakítása
  • Fekete-hegyi Kulcsosház felújítása
  • Az Országos Kékkörhöz kapcsolódó 350 kilométernyi turistajelzés-rendszer újrafestése és felújítása
  • Pilis-tetői Boldog Özséb-kilátó kialakítása

2015

  • Piliscsabai Dévényi Antal-kilátó kialakítása
  • A gödöllői Pap Miska-kút forrás felújítása

2016

  • Pilis Bike, erdei kerékpáros úthálózat kialakítása
  • Guckler Károly-kilátópont kialakítása a Hármashatár-hegyen
  • Rotter Lajos Turistaház kialakítása a Hármashatár-hegyen
  • Prédikálószéki-kilátó kialakítása

2017

  • Tematikus játszótér kialakítása a Budakeszi Vadasparkban

2018

  • Pilis Ride, erdei lovas úthálózat kialakítása
  • Makovecz Imre-kilátó felújítása a Kis-Hárs-hegyen
  • Pilis Bike, erdei kerékpáros úthálózat bővítése
  • Guckler Károly tanösvény kialakítása

2019

  • Kárpát medencében őshonos háziállatok bemutatására alkalmas területet kialakítása a Budakeszi Vadasparkban
  • Macis játszótér felújítása a II. kerületben
  • Közjóléti fejlesztések a XVII. kerületi Keresztúri-erdőben
  • Kúttói-parkerdő kialakítása a XIX.kerületben
  • Közjóléti fejlesztések a XVI. kerületi Sashalmi erdőben

2020

  • A visegrádi Apátkúti-tó rekonstrukciója
  • Fekete István tanösvény kialakítása a Hárs-hegyen

2021

  • 23 forrás felújítása a Parkerdő területén
  • Arborétum faház felújítása a Budakeszi Arborétumban
  • Anna-lak közösségi szálláshely kialakítása Telki határában
  • Kőhegyi Menedékház korszerűsítése
  • Játszótér és szabadtéri kondipark kialakítása a hűvösvölgyi Nagyréten
  • János Pál pápa emlékkereszt és székelykapu kialakítása a Budakeszi Arborétumban
  • Naplás-tavi-kilátó létesítése Budapest XVI. kerületében
  • Hidegvölgyi négyévszakos pihenőhely kialakítása
  • Parkerdei infrastruktúra megújítása a Parkerdő 1000 km-es turistaútvonal-hálózatán
  • Emlékerdő létesítése az „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállításának emlékére a Gödöllői Erdészeti Arborétumban
  • Emlékkereszt állítása az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus emlékére
  • Olimpiai cross MTB kerékpáros pálya létesítése Nagykovácsiban
  • Szilfa-tisztás fejlesztése Budakeszi határában
  • Bölcső-hegyi-kilátó Szentendre határában

2022

  • A Budakeszi Vadaspark fejlesztése
  • A Hárs-hegy környéki örökerdő turista-infrastruktúrájának felújítása
  • Dömösi Rám-szakadék ökoturisztikai fogadóépület kialakítása
  • A gödöllői Erdészeti Arborétum (Arbo Park) fejlesztése
  • Pilis Bike erdei kerékpárút-hálózat részleges felújítása